El llobu

admin (24 de febrero, 2010)

El llobu regaña los dientes

El llobu regaña los dientes

Histories d’un animal qu’enllena’l nuesu maxín y ye un mitu n’aldea
De xuru qu’hai poques persones que nun sientan un escalafríu ante la mirada intensa del llobu. Nací y pasé la mio infancia n’aldea y tuvi bien de veces cerca de la so presencia. Sicasí namás vi llobos en cautividá. Sin embargu foi pa mi siempre un animal almiráu y familiar. El llobu ye un mitu n’aldea y les sos histories enllenen el nuesu maxín.

La presencia del llobu siempre tuvo emparexada a la llegada del iviernu. Los paisanos teníen que guardar el ganáu enantes de qu’escureciera porque’l llobu esfamiáu baxaba cuasique hasta la puerta casa y facíase l’amu’l pueblu. Los díes de nevada solíen vese les sos pisaes, el resclavu que dexaba mientres diba d’un llau pa otru a la gueta d’alimentu. Éstes yeren les señes bien nidies del pasu d’esta fiera per cerca la casería.

Nun se m’olvida enxamás aquellos díes d’agua, que na escuela nun nos dexaben salir a xugar a fuera, al campu Belén, que yera onde pasábemos el recréu. Entós xugábemos al llobu, el pastor y les oveyes. Personaxes toos ellos familiares pa nós, presentes en lleendes y cuentos populares y tamién cercanos nel nuesu entornu rural.

Cuando peles nueches sentíemos aullar al llobu, entrábanos congoxa y mieu. Si tábemos na cama tapábemonos hasta la cabeza, pa sentilu polo menos más llonxe. Ye un soníu tan agudu y tan quexín qu’espanta al más valiente.

Hasta fai unas décades, cuando la xente de los pueblos diba de filazón (o filandón), poques nueches había que nun sintieren la presencia del llobu. Según creencia popular, manifestábense tirando pedrequines y encomenzabes a ponete repelón y a veces, hasta te dexaben ensin fala. A los homes escapába-yos la boina de la cabeza y nun yeren quien a aguantala. Yera señal de que los llobos taben cerca. Cuntaben los paisanos que los llobos siempre diben ún per cada llau, y yeren quien a llevar a la xente en vilu hasta la puerta casa. Menos mal que nun s’acercaben más pola mor de que se solía llevar un capiellu de paya prendía p’allumar la nueche y de pasu torgar les intenciones del llobu. Nes nueches escures, si s’alvertía la presencia de bultos o solombres siempre se pensaba nel llobu. Los homes solíen faroliar y dicir: «Vi llobos como burros que diben per ellí o per allá?», pero siempre lo dicíen cuando yá taben atechaos en casa, porque’l que más y el que menos tenía-yos abondu respetu. De toles maneres tropezar col llobu tien abondos riesgos. Cuasi siempre ye’l llobu’l que ve primero a la persona. Ésta siente la so presencia a traviés de les yá citaes manifestaciones fisiolóxiques. Toos estos socesos máxicos rellacionaos cola presencia d’esti animal fan que tamién se-y rellacione col mesmu diañu. Ye creencia popular que’l llobu cuando come a daquién dexa’l brazu drechu. Quiciabes esto seya alcordanza de la historia d’Ana María García, «La Lobera», muyer de Posada de Llanes, que foi procesada pola Inquisición, en Toledo, nel añu 1648. Cuéntase d’ella que la vida la castigara abondo na so infancia y mocedá. Como quien se venga de la sociedá que tanto la maltratara, yera quien a convocar a los llobos faciendo un ritual que-y tresmitiera Catalina González, bruxa nacida tamién en Llanes, nel llugar de Bricia. El ritual consistía llamar a los llobos faciendo dos círculos col cuerpu y otru nel suelu, xiplándo-yos y repitiendo unes palabres máxiques que la bruxa-y deprendiera. Los llobos, en total siete, de distintos colores, acudíen a la so llamada pa facer mal. A «La Lobera» apaecióse-y el diañu en cinco ocasiones y ye entós cuando fai un pautu con él dándo-y el brazu drechu a cambiu de los poderes que’l mesmu diañu -y dio. L’espaciu nun me permite reproducir equí tola historia, pero pue lleese nel llibru, de Caro Baroja «Vidas mágicas e Inquisición», tomo II, o consultar l’Archivu Históricu Nacional, onde se conserva’l procesu de «La Lobera» d’Asturies. D’ella, magar ser mui xoven, tenía daquella 25 años, nada más se supo dende aquel procesu. Dizse que se foi a dalgún llugar de vaqueiros d’alzada.

D’otra miente tamién ta bien viva la lleenda del home llobu. Un home pue convertise en llobu pola mor de dalguna maldición. Esti fenómenu de licantropía ye conocíu dende l’antigüedá. Asina nos lo confirmen los distintos rituales célticos y ciertos ceremoniales de les Lupercales romanes, o na mitoloxía griega col Rei Lycaón, el primer rei d’Arcadia. Diz la lleenda que será home llobu’l séptimu fíu d’una familia si son toos neños, o el que ye fíu d’un cura, o los fíos illexítimos por maldición paterna o por bruxería.

Ta visto que’l llobu tien poderes, amás de ser animal que causa pavor nel mundu rural. Si nun tien qué comer, pue atacar al home cuando tien muncha fame. Come los perros y les oveyes, les vaques y tamién los caballos. Pero, amás, al so alredor hai siempre un cercu de misteriu y de maxa que lu envuelve y lu fai un animal singular, al que los humanos temen.

Nos pueblos siempre hai daquién qu’apriende a aullar como’l llobu, y tampoco ye nada agradable oyelu. L’aullador cuando diba al monte poníase a aullar, y darréu contestába-y el llobu, que diba acercándose a él, hasta que l’aullador tenía qu’abellugase en dalguna cabana a la que tamién s’averaben los llobos. Yera’l momentu de face-yos dalguna falcatrúa. Na puerta la cabana facíen un furacu y cuando’l llobu taba dando col rabu na puerta sacaben una mecha prendida y prendíen-y fueu al rabu. Los llobos fuxíen aullando. Hai munches histories y cuentos tradicionales rellacionaos col llobu, un personaxe siempre venceyáu a la vida de l’aldea.

Quiciabes la música tamién los escuerre. Yera costume tocar el turul.lu pa espantar al llobu. En Busecu, braña de Valdés, entovía se conserva nuna de les cases un turul.lu que tien más de cien años, fechu d’una caracola de mar que suena perbién. D’otra miente, paez ser que tampoco-yos presta la música de gaita. Cuéntase qu’a un gaiteru que venía a l’amanecida de la fiesta d’un pueblu y tenía que cruciar la sierra, saliéron-y los llobos, y él encomenzó a tocar la gaita pa escorrelos. Él taba muertu mieu, pero glayába-yos al altu la lleva: ¡baillái, baillái?! Paez ser que’l gaiteru daquella llibró gracies a los sones de la gaita que sonaron na nueche.

El ganáu tamién deprendió maneres de defendese del llobu. Cuando los llobos amaguen a los burros, éstos fan un corru, col culu pa fuera pa poder dar pataes p’atrás y que la fiera nun se pueda acercar. El grañón, caballu que ta «enteru», da vueltes alredor pa proteger la manada. Tamién les vaques cuando’l llobu trata d’acometeles, se formen nun corru bien apretáu colos cuernos pa fuera, y dientro meten los xatinos pa que’l llobu nun pueda matalos. Los toros anden alredor pa reforzar la defensa. Tamién a los perros que tán col ganáu-yos toca engarrase col llobu. La mayor parte les veces salíen d’estes amarradielles sangrando y con bocaos y dentaes per tol cuerpu.

Na mio casa agarraron un corderín mesmamente de la vera del mio hermanu y del perru, que lladraba ensin parar, pero qu’acabó fuxendo apavoriáu pola presencia d’aquellos llobos famientos. Cuando’l llobu mataba un animal yera una traxedia, sobre too si yera una vaca, porque la economía de l’aldea nun taba pa perdes tan grandes.

Los pastores d’oveyes y vaques prendíen fogueres porque’l llobu ante’l resplandor del fueu fuxe y desiste de comer el ganáu polo menos por un tiempu. Inda asina nun se llibraben los aldeanos de que-yos comieren les reses. Dempués de dar una batida pel monte, cuántes veces atoparon la cadarma de la so vaca perdida o los restos de les oveyes o de los burros. Nos pueblos montábense batíes escontra’l llobu. Si mataben dalgún yera un ésitu personal y exhibíen el so pelleyu, mangáu nun palu, pa que la xente’l pueblu viera que yera verdá la fazaña. Y hasta pidíen perres pol troféu.

Güei’l llobu sigue atacando al ganáu qu’hai pel monte. Sicasí los ganaderos puen denunciar el fechu y asina algamen una compensación económica por parte e l’Alministración. Na braña de Busecu, hai una bona manada d’asturcones en llibertá y, cada poco, los llobos danse bones llacuaes d’estos burros, y d’oveyes que pacen per ellí tranquiles. Tamién mermen la cabana d’otros puntos averaos a les sierres. Güei la población de llobos aumentó en forma por ser animal protexíu. Acabóse aquello de ser un trunfu’l matar un llobu y traer el so pelleyu al pueblu.

El llobu ye un de los personaxes de los cuentos a los que los más pequeños tienen mieu, pero al mesmu tiempu ámenlos. El llobu ye ún de los personaxes qu’enllena’l maxín de los neños y alimenta la so fantasía. Cuentos tradicionales como «El l.lobu y la raposa» «El l.lobu Vielchu» «El Xatu ya’l l.lobu», «La uvecha, el curdeiru ya’l l.lobu» ente otros munchos nos que’l l.lobu ye protagonista puen lleese nel llibru Bittsaron d’Eva González y Roberto G. Quevedo. Otros guapos cuentos tradicionales como’l de «Capiellín coloráu» o «Los tres gochinos» tienen al llobu como protagonista.

Y préstame acabar con una anéudota que m’asocedió na mio infancia. Nun se m’escaez la esmolición de mio ma aquel día que dende casa me vía venir per una sienda, y mui cerca de mi, ensin que yo pescanciara la so presencia, cruciaba’l prau una lloba con llobinos. Fueron pa mio ma unos instantes de pavor. Non pa mi, que nun llegué a velos.

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